خدمات خانه داری در هتل چیست؟

هتل آپارتمان در مشهد

خدمات خانه داری در هتل چیست؟

۲ بازديد
سرویس ها منزل داری(housekeeping services) در هتل آپارتمان در مشهد که در واقعیت یکی‌از مهم‌ترین خدمات به‌حساب می‌آید؛ مسئولیت نظافت و پاکیزگی هتل را بر ذمه داراست. دپارتمان منزل داری را قلب صنعت هتلداری می نامند؛ به این دلیل‌که اتاق های هتل ها در شرایطی که منزه نباشند، هیچ اعتبار و ارزشی برای مهمانان ندارند. به همین برهان میباشد که‌این واحد، بیشترین تعداد نیروی انسانی را به خویش تخصیص میدهد. تک تک هتل ها سرویس ها منزل داری دارا هستند؛ چه هتل های پنج ستاره ای مانند هتل میراژ کیش یا این که هتل پارسیان صفائیه یزد باشند و چه هتل های دوستاره مثل هتل خاتم کیش و هتل اطلس یزد.

وظایف خانه دار هتل چیست؟
در کل می قدرت اظهار‌کرد که بخش خانه داری در هتل مسئولیت های زیر را بر عهده دارد:
• پژوهش به بهداشت و نظافت اتاق ها و سوئیت ها، سرویس های بهداشتی و رستوران ها که مشتمل بر جارو کردن اتاق‌، شستن کف زمین، آراسته کردن تختخواب‌ها، شستشو و ضدعفونی کردن دستشویی و برق پرت کردن آینه ها میشود.



ولی کلیه چیز بدین سادگی که فکر می‌کنید، نیست. دپارتمان خانه داری یک بخش بزرگ می باشد و همان طور که گفتیم افراد مختلفی در آن وظایف گوناگونی را ایفا می دهند. آنچه ما می‌بینیم صرفا اشخاصی می باشند که به نظافت اتاقها مشغولند. با این حال نظافت کردن اتاق های هتل هم تابع قوانین و اصول خاصی می باشد که در تحت به آنان اشاره می‌کنیم:

مقررات مربوط به تمیز کردن اتاق‌های هتل
• اولی نکته ای که باید به آن اعتنا نمائید این می‌باشد که اتاق شما باید هنگامی در آن حضور ندارید، نظافت خواهد شد. به این صورت که خانه‌دار در اتاق را باز می گذارد و چرخی که در آن وسایل نظافت قراردارد و یا تی را به‌صورت عمومی در قسمت درگاه قرار می دهد. تا نقطه پایان نظافت شما بایستی خارج از اتاق خود باشید. معمولا این عمل وقتی جاری ساختن میشود که شما در خارج از هتل قرار دارید. به همین دلیل چندان متوجه حضور این افراد نمی شوید.
• هنگامی در اتاق نیستید، خانه دار زباله ها یا اقلامی مانند شامپو، صابون ، دستمال کاغذی و غیره را که مصرف کرده اید، از اتاق خارج کرده و آنان‌را دوباره شارژ می کند. خانه دار می بایست ملحفه ها و حوله های کثیف را نیز با ملحفه ها و حوله های تمیز جایگزین کند.
• چنانچه می خواهید از خدمات خانه داری به کارگیری کنید، بایستی یک عمل بی آلایش اجرا دهید. هر زمان که برای گشت و گذار از هتل خارج می شوید، آویز «لطفا اتاق تمیز شود» را به در آویزان کنید. در‌این‌صورت‌‌ نیروهای خدماتی اتاق یا سوئیت شما‌را نظافت خواهند کرد.



• این نکته را می بایست بدانید که خدمه خانه داری فقط مسئول نظافت اتاق شما هستند و نباید به وسایل شما دست بزنند.
• ممکن است اتاق شما نیاز به نظافت نداشته باشد، ولی چای، شامپو، صابون یا دستمال کاغذی اتاقتان مجموع شده باشد. در‌این‌صورت‌ تنها کافیست درخواست شارژ این وسایل را بدهید تا در اختیارتان قرار بگیرد. لازم به ذکر هست که شارژ این اقلام بدون پول است، به شرط اینکه از حد نرمال فراتر نرود.
• یک اصل کلی در هتل ها وجود دارااست و آن به دست آوردن آسایش و آرامش مهمانان می‌باشد. براین اساس در صورتی‌که کارت \"لطفا مزاحم نشوید\" را روی در اتاقتان آویزان کرده اید، خدمه خانه داری باید به‌این خواست شما احترام بگذارند. البته دراین مورد استثنا هم وجود دارااست. برای مثال درصورتی که بعداز گذشت مدتی این کارت همچنان روی در اتاق شما بماند و اتاق تان نظافت نشود، خانه دار باید از نصیب پذیرش هتل بخواهد با اتاق شما تماس بگیرد. درصورتی که پاسخی از اتاق دریافت نشد، یادداشتی از زیر در به باطن اتاق فرستاده می شود و در صورت شکست در این مرحله هم حراست وارد شغل شده و در اتاق را باز می کند.



نکات بیشتر در خصوص خدمات خانه داری هتل
شاید دیدنی باشد بدانید که خانه داری هتل یک عمل بدنی طاقت فرسا و سخت بوده و مسئولیت های زیادی را مشمول می شود. به طور میانگین خانه دارها در هر شیفت می بایست دستکم 16 اتاق را تمیز کنند که ولی این آیتم با تمرکز به اندازه اتاق ها و تعداد تخت های آنان متفاوت می‌باشد. ضمن اینکه هر خانه دار چیزی در حدود 15 تا 30 دقیقه برای نظافت هر اتاق وقت میگذارد.

دپارتمان خانه داری معمولا گران قدر ترین بخش نیروی انسانی در یک هتل هست. تعداد خدمه بستگی به اندازه هتل داشته و می‌تواند ترکیبی از خدمه تمام وقت یا نیروهای موقت شود. به علاوه این واحد به طور معمول 24 ساعته فعالیت می کند، ولی بیشتر خدمه در زمان روز شغل خود را اعمال می دهند. از‌آن‌جا‌که نرم افزار کاری این افراد حول پایه اشغال اتاق ها توسط مهمانان می‌چرخد، نامرتب ترین فرصت مدت دربین محاسبه اوت مسافر در صبح و چک این در ظهر می باشد.

خدمه نصیب خانه داری اکثر زمان ها از یک چرخ دستی برای حمل ابزارهای ما یحتاج خود به کار گیری می کنند. در این چرخ ها مواد شیمیایی و تمیز کننده برای نظافت سطوح اتاق و سرویس بهداشتی، جاروبرقی، جارو و سطل زباله گنجانده شده است. در‌حالتی که اتاق ها به نظافت بیشتر نیاز داشته باشند، از شامپو فرش هم استفاده می‌گردد.



اصطلاحات مربوط به شرایط اتا‌ق‌های هتل
برای خدمه قسمت خانه داری تمامی اتاق ها با هم یکسان نیستند و هر اتاقی موقعیت خاص خود را دارااست. به عبارت دیگر آنها برای تفکیک وضعیت اتاق ها از یکدیگر از اصطلاحات خاصی به کارگیری می کنند. درپی نوشته‌ی علمی با خدمات خانه داری در هتل آشنا شوید، به این لغات می پردازیم.

اتاق خالی یا VAC
اتاق خالی همانطور که از اسمش پیداست، هنوز پذیرای هیچ مهمانی نشده هست. بنابراین باید تمامی چیز از سیستم‌ و لوازم تا تختخواب و غیره تمیز، مرتب و سالم در چنگ مهمان قرار گیرد.

اتاق اشغال شده یاOCC
اتاق اشغال شده اتاقی می باشد که مهمان وارد آن شده و بار و بندیل خود را هم در آن قرار داده می باشد. اینک خانه دار باید درانتظار بماند تا مهمان برگه لطفا اتاق نظافت شود را روی درب آویزان کند.

اتاق نیازمند تعمیر MUR
مبرهن می باشد، اتاق نیازمند تعمیر به تعمیر نیاز داراست. یعنی یکی از وسایل باطن اتاق وخیم شده، شما گزارش خرابی آن را به نصیب پذیرش داده اید و فعلا بایستی درانتظار بمانید تا خدمه قسمت خانه داری برای تعمیر به اتاق تان بیاید. البته چنانچه تعمیر در برهه زمانی کوتاهی به پایان نرسد، هتل وظیفه داراست اتاق دیگری را در اختیار شما بگذارد.

اتاق فارغ سرویس یا Out of Order
اتاق خارج از سرویس اتاقی می‌باشد که به دلایل متفاوت اعم از خرابی وسایل و نیاز به تعمیرات اساسی یا عدم نظافت قابل ارائه به مهمان جدید نیست و نباید در ظرفیت اتاق های هتل گنجانده شود.

اتاقی که رزرو شده اما مهمان آن نیامده (No show Guest)
در حالتی که اتاقی را در هتل رزرو کرده باشید، اما در موعد مقرر در اتاق تان حضور پیدا نکنید، اتاق شما No show گردیده‌است. در این‌حالت در حالتی که پولی پرداخت کرده باشید، نباید انتظار رجوع آن برای شب اول را داشته باشید؛ چرا‌که هتل مجال فروش اتاق را از دست داده و نمی‌تواند عدم حضور شمارا جبران کند.

اتاقی که مهمان وارد آن شده ولی نخوابیده (S.O)
در صورتیکه مهمانی وارد اتاقی شده، وسایل‌ خود را در آن قرار داده و حتی از سرویس‌های بهداشتی هم استفاده کند، اما به هر ادله و مشکلی اتاق را سوراخ کند؛ اتاق برای حضور مهمان آجل نیاز به نظافت و تروتمیز کردن دوباره دارد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.