هتلداری به سبک ایرانی

هتل آپارتمان در مشهد

هتلداری به سبک ایرانی

۱۲ بازديد
هتل و هتل آپارتمان در مشهد صورت توسعه یافته ای میباشد از به عبارتی کاروانسراها و مهمانخانه هایی که به واسطه مهمان نوازی اهل ایران در زمان صفویه درست شده بود و بخش اعظمی هم عمر این مهمان نوازی را منسوب می‌دانند به بعد از ظهر هخامنشیان. البته می‌پندارید ما برای اهدای این ستاره ها به سردر یک هتل چقدر با استانداردهای جهانی همسو و همراهیم؟



«هتل های ما از دید جایگاه بندی و مقایسه های پاره ای با هتل های اروپایی قابل قیاس میباشد.» این را خسرو ایرانپور دبیر جامعه هتلداران جمهوری اسلامی ایران می‌گوید.



«ما در کشور‌ایران در شرایطی که بخواهیم با هتل های اروپایی یا این که حتی بعضی کشورهای هم محلی خودمان را قیاس کنیم بایستی بیان کنم به هیچ وجه چیزی تحت عنوان هتل نداریم!» این را هم یک کدام از مدرسان هتلداری میگوید که یکسری سال میباشد تحت عنوان رئیس و مشاور درباره‌ی هتلداری فعالیت دارد.



اینجاست که سردرگم می شوی که آیا در باب هتل و هتلداری هیچ ملالی وجود ندارد جز اندکی تعامل فی مابین قسمت سری و دولتی که آن هم به زودی به وجود خواهد آمد؟ شاید عالی باشد دلایل هر دو دسته را روشن و پر‌نور بیاوریم و یافتن جواب را بسپاریم به خویش شما.



گردش گر های فرنگی انتظار دارا هستند از جمله هتل استقلال یک هتل مجلل باشد



البته هنگامی درین هتل اقامت می نمایند متوجه میشوند که اینگونه وجود ندارد؛



اما چندین مشخصات در فرهنگ وتمدن اهل ایران- اسلامی ما قابل قبول وجود ندارد



و همین فرمان سبب ساز میشود ما نتوانیم هتل های کشور‌ایران را با هتل های اروپایی یا این که حتی هتل های بعضا کشورهای اهالی مقایسه کنیم



استاندارد سازی به کندی پیش می رود



2سال پیش مسئولان تصمیم گرفتند که به شرایط هتل های مرزو بوم استیناف نمایند و گفت و گو استانداردسازی هتل ها براساس استانداردهای میان المللی به بین آمد. قرار شد این طرح با غرض ارتقای چگونگی ارائه سرویس ها به مسافران و با اعتنا به استانداردهای گرفته گردیده از کشورهای چیره در جذب گردش گر و گردش گر مثلا فرانسه، اسپانیا و آلمان ایفا خواهد شد البته به جز اندکی موفقیت در هتل های مشهد و پاره ای هم در طهران و اصفهان اینگونه هدفی تا کنون متفحص نشده میباشد.



ایرانپور در این مورد می‌گوید: «در استان های متعدد این طرح انجام شد‌ه‌است. 3مبحث درین دربین مطرح میباشد که می بایست رعایت گردد؛ استاندارد سازی در عملیات و فرآورده هتل، امکانات هتل و استانداردهای ایمنی و بهداشت. دراین باره دستورالعملی تهیه و تنظیم شد که بعضا استان ها و هتل ها در اجرای آن پیش گام شدند.»



سفارش ویژه
مکان تو در بقعه امام رضا خالیه، همین اکنون مسافرت رو قطعی کن!تجارب یک هجرت شادی بخش تو این فصل با قیمتی فراموش شدنی!تا 50% تخفیف مجلل ترین تالارها + مشاهده لیست مزون و آتلیه
وی کندی فرایند این استانداردسازی را به واسطه تغییرات در چارت سازمانی و همینطور تغییرات مدیریتی سازمان به جا مانده فرهنگی می‌داند و امیدوار میباشد به زودی این فرآیند پیشرفتی چشمگیر داشته باشد.



ولی آنچه بیش تر از هر چیز درباره‌ی هتلداری در کشور ایران مطرح میباشد اشتباهات قابل انعطاف افزاری و مدیریتی میباشد. دسته نیروی کار هتل های والا عالم از فراگیری های موردنیاز سود کرده اند و این زمینه در جمهوری اسلامی ایران از تبارک ترین نقاط ضعف هتلداری شناخته می‌شود. بایستی رویت کرد این استانداردسازی که اما بسیار هم نماید و بی رمق پیش می رود تا چه اندازه به استاندارد کردن نیروهای انسانی با امداد بازآموزی و حتی جذب نیروهای نو نفس می اندیشد.



پزشک کامران محمدخانی، معلم دانش کده و متخصص توریسم نیز در این زمینه می‌گوید: «سرعت این استانداردسازی خیلی نادر بود. هتل استقلال در فاز غربی و هتل اوین به طور کامل تجدید بنا شدند البته در شهرستان ها گزینه چشمگیری بکر میباشد.»




هتل هایی منحصر به فرد کشور‌ایران

کشور‌ایران تحت عنوان یک سرزمین اسلامی در مراحل هتلداری نیز با بقیه کشورها قابل قیاس وجود ندارد. دکتر معالج محمدخانی در این مورد میگوید: «تقسیم بندی ما براساس ستاره ها توسعه دور از شوخی ندارد؛ یک هتل پنج ستاره یک هتل ملی به حساب آورده می شود. گردشگر های فرنگی انتظار دارا هستند برای مثال هتل استقلال یک هتل مجلل باشد البته زمانی درین هتل اقامت می نمایند متوجه می گردند که اینگونه وجود ندارد؛ ولی چندین مشخصات در فرهنگ و تمدن اهل ایران- اسلامی ما قابل قبول وجود ندارد و همین دستور منجر می گردد ما نتوانیم هتل های کشور‌ایران را با هتل های اروپایی یا این که حتی هتل های بعضی کشورهای اهالی مقایسه کنیم.»



ولی علی اصغر رضایت، مدیر جامعه هتلداران اصفهان نیز نظری شبیه محمدخانی دارااست. وی این نظر را دارد که‌این قیاس به واسطه ایرانیزه بودن هتل های ما و تفاوت های عمده آن با هتل های کشورهای غیراسلامی منطقی وجود ندارد. البته دبیر جامعه هتلداران کشور ایران لحاظ دیگری داراست و این نظر را دارد که چگونگی و کمیت در کشور‌ایران قابل قیاس با هتل های دنیاست و ما چیزی از آنان- حتی اروپا معدود نداریم.



البته این صرفا تفاوت هتل های اهل ایران با مثال های فرنگی وجود ندارد. نابرابری هزینه ها و سرویس ها یکی بزرگتریم ایرادات این روزهای هتل ها در جمهوری اسلامی ایران میباشد. و ماجرای مخارج هتل در جمهوری اسلامی ایران مانند بقیه مفاد با آمارها و اظهارنظرات ضد و نقیضی دست و پنجه قابل انعطاف می نماید. پزشک محمدخانی که خویش برگزار کننده تورهای اکثری در جمهوری اسلامی ایران بوده دراین باره میگوید: «قیمتی که گردش گر های فرنگی برای هتل در جمهوری اسلامی ایران میپردازند با بقیه کشورها هیچ فرق نمیکند و ما نمی توانیم داعیه کنیم که هتل های اهل ایران ارزان بها میباشند.»



یک متخصص هتلداری نیز در این مورد می‌گوید: «با درنظر به دست آوردن امکاناتی که گردش گر ها می‌توانند در هتل داشته باشند ما حدودا گران ترین هتل ها را داریم.» این دارای تخصص و معلم دانشکده که میخواهد نامش محفوظ بماند این نظر را دارد که ما حدودا از نگاه امکاناتی که در چنگ گردشگر ها قرار میدهیم با کمبودهای متعددی مواجه هستیم و سازه بر امکاناتمان، مخارج اقامتی در جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست.



البته گشوده هم این ایرانپور میباشد که لحاظ دیگری داراست و میگوید: «از دید ارزش ها در همگی جهان یک ارزش اسمی داریم که براساس ستاره بندی میباشد. در کشور ایران ما ارزان ترین سرویس ها را نسبت به کشورهای اهل یک محل در چنگ مسافران قرار می‌دهیم. ولی در بخش اعظمی از فصول همسایگان ما بها های نازلی را در ناحیه وارد میکنند که‌این نوسانات ارزش شاید این طور جلوه نماید که ما بها های بالایی داریم. برای مثال نرخ اقامت در ساختمان بلند العرب در دوبی ابدا قابل قیاس با نرخ های ما وجود ندارد.»



دبیر جامعه هتلداران کشور‌ایران به دنبال می‌افزاید: «متأسفانه در کشور‌ایران ما دو فصل توریسم بیشتر نداریم. یک کدام از فصل‌تابستان و دیگری نوروز. هر چقدر کوشش ما و رسانه ها برای رونق توریسم در فصل های دیگر بیشتر باشد مسلما راجع به نرخ‌گذاری و رونق صنعت هتلداری غالب خیس خوا هیم بود.»




ستاره های نورانی

در کلیه مکان جهان برای اهدای ستاره به یک هتل تعداد متعددی متخصص تصمیم میگیرند از متخصص طعام گرفته تا دارای تخصص بهداشت ولی آیا کشور ایران هم اینگونه گروه بزرگی را برای اهدای ستاره به هتل ها مهیا نموده است یا این که به گفته اکثری از منتقدان این ستاره ها صمیمانه توزیع میشوند؟



این هم از آن گروه سؤال هایی میباشد که پاسخ پر‌نور و صریحی برای آن نمی یابیم. متخصص کارها هتلداری که آغاز گفتیم معتقد بود در کشور‌ایران به هیچ وجه هتل نداریم صراحتا داعیه می نماید که براساس ارتباط ها، این ستاره ها اهدا میشوند. اما چندین روز قبل حمید رضا لطفیان دبیر جامعه هتلداران استان همدان نیز به رسانه ها گفته بود: «ستاره هایی که به هتل ها داده می‌گردد ستاره های صمیمانه میباشد و ستاره ای قانونی که حاکی از کیفیت عالی در‌این هتل ها باشد وجود ندارد.»



ولی ایرانپور همچنان اعتقاد دارد که ما کیفیت خوب هتل ها اختلال متعددی نداریم و نباید با سیاه نمایی این تجهیزات ملی را کتمان کرده یا این که ضعیف جلوه دهیم. او دراین مورد می‌گوید: «ما برای توسعه و گسترش به نظرها عموم نیازمندیم. متأسفانه در خصوص نظرسنجی های انجام یافته در هتل ها عموم خیلی با ما همیاری نمیکنند و بی ملاحظه از صفحه های نظرسنجی می گذرند. هر یک سری ایرادات عمده ای در‌این صنعت وجود ندارد ولی اینکه ما نیز با ذوق های عموم و گردشگران همسو باشیم مستلزم ارشاد آنهاست، به این دلیل‌که سلایق عموم عوض میشود و ما بایستی از آن باخبر باشیم.»/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.